GADŻETY ATV

 

 




 
ATV skrót z ang. All-Terrain Vehicle,  jest otwartym pojazdem (bez kabiny), przeznaczonym do jazdy poza drogami utwardzonymi. Zazwyczaj są to pojazdy 3-kołowe (3 kołowiec to trike), 4-kołowe (quad), 6-kołowe lub nawet 8-kołowe. Definicja ANSI-American National Standards Institute nakazuje, aby pojazd taki był używany przez siedzącą na nim okrakiem, pojedynczą osobę. Pojazd ten powinien mieć oponyo obniżonym ciśnieniu (ułatwiające poruszanie się po grząskim terenie). Powinien być sterowany przez drążki kierownicze (czyli powinien mieć kierownicę w postaci drążków - podobną jak ta używana rowerze - w odróżnieniu od okrągłych kierownic stosowanych w samochodach). Ze względu na walory trakcyjne znajduje również zastosowanie w rolnictwie i ratownictwie górskim.

Rodzaje quadów:

Ze względu na zastosowanie pojazdy te są zwykle dzielone przez producentów na:

a/ sportowe - wyścigowe

b/ terenowe - przeprawowe

c/ rekreacyjne

Pierwsza grupa charakteryzuje się zwykle napędem na dwa tylne koła (2x4) i dużym skokiem zawieszenia. Przeznaczona jest teoretycznie do szybkiej jazdy po niezbyt wymagającym terenie. Różnią się ogólnym wyglądem nieco sportowym podkreślając ich moc i dynamikę. Ich pojemność rozpoczyna się już od najmniejszych liczb 50cm3 kończąc na jednych z najszybszych quadów z silnikiem przekraczającym 1.5 l które są w stanie osiągnąć prędkość nawet ponad 320 km/h. Główną klasą pojemności quadów sportowych, jest pojemność 450cm3. Pojazdy te są wyposażane w lekką aluminiową ramę, specjalne kierownice oraz amortyzatory gazowe. Osiągają one moc około 42 koni mechanicznych. Produkują je firmy takie jak: Kawasaki, Honda, Yamaha, Suzuki, Polaris, Bombardier(Can-am).

Modele terenowe mają zazwyczaj napędzane wszystkie cztery koła (4x4), aczkolwiek często pozostawiana jest możliwość odłączania przedniego napędu. Wiele modeli wyposaża tego typu quady w blokady przedniego mostu oraz wspomaganie kierownicy. Grupa ta jest przeznaczona do jazdy w ciężkim terenie (np. bagna, głęboki śnieg). Silniki z tego rodzaju quadu przekraczają moc nawet do 70 koni mechanicznych. Ich prędkość maksymalna nie pobija rekordów lecz moc pozwala wjechać nawet na najbardziej strome i niedostępne miejsca. Sekretem takiej mocy jest zębatka zarówno na tylnej jak i na przedniej osi która jest o kilka, kilkanaście bądź kilkadziesiąt zębów większa od zastosowanych na tylnej osi quadów wyścigowych. Dzięki temu, quad ma znacznie większe osiągi w sile niż w prędkości.

Quady rekreacyjne stoją pomiędzy quadami sportowymi, a terenowymi. Służą do wyjazdu na wycieczki krajoznawcze oraz różnego rodzaju spotkania integracyjne są również często wykorzystywane do wypożyczalni quadów, ponieważ naprawa ich nie jest skomplikowana. Ich modele mają w zależności od potrzeby użytkownika napęd na 2 lub 4 koła.

Wskutek dużej konkurencji producenci (głównie tanich marek dalekowschodnich) decydują się na tworzenie modeli, których nie da się jednoznacznie przyporządkować do którejkolwiek z powyższych grup. Są to jednak przypadki marginalne, praktycznie nie występujące u największych producentów. Importowane quady do pojemności silnika 200 cm³ mają sztywną tylną oś bez mechanizmu różnicowego napędzaną łańcuchem. Ta oś jest resorowana jednym resorem i ma jeden hamulec (najczęściej tarczowy). Takie quady mają silniki stosowane głównie w skuterach (różnicą jest to, że tylne ramię zamiast wahacza ma zębatkę).

W Polsce, z racji olbrzymiej popularności 4-kołowych ATV, termin ATV - all-terrain vehicle - jest używany zamiennie z terminem quad. Wynika to w dużej mierze z faktu, że w Polsce pojazdy ATV zaczęły zyskiwać popularność dopiero w połowie lat 90, kiedy to na całym świecie hegemonię w rodzinie ATV sprawowały właśnie 4-kołowce.

W Polsce zawody quadów organizowane są przez Polski Związek Motorowy pod patronatem Polskiego Stowarzyszenia Czterokołowców ATV Polska oraz przez pasjonatów quadów organizujących cykle rajdów przeprawowych jak płocki "River Ride" czy "Challenge".

W rajdach oficjalnych, startować można w następujących konkurencjach (w nawiasie rok organizacji pierwszych zawodów w Polsce):

motocross (wyścigi po torze bez nawierzchni    asfaltowych, często z usypanymi rampami wymuszającymi skoki; 2000),

enduro ("wytrzymałościowe" wyścigi po trasie terenowej; 2000 klasa 4K, 2003 klasa 2K),

supermoto (wyścigi po torze asfaltowo-szutrowym z rampami wymuszającymi skoki; 2000).

Zawodnicy podzieleni są na następujące klasy:

2K - quady z napędem na dwa tylne koła,

4K - quady z napędem na wszystkie cztery koła.

Popularność quadów połączona z niedostatkiem dostępnych torów do jazdy terenowej powoduje, że wielu ich miłośników wchodzi w konflikt z prawem i stanowi poważny problem w ochronie przyrody. Jazda w warunkach terenowych poza gruntami prywatnymi, w szczególności w Lasach Państwowych i obszarach chronionych wiąże się z łamaniem prawa ograniczającego dostępność takich miejsc dla pojazdów mechanicznych i powodowaniem szkód w runie (rozjeżdżanie) i zwierzostanie (potrącenia, płoszenie).

Stosunek ludzi do quadów w Polsce.

Quady źle kojarzą się ludziom. Najczęstszym tego powodem jest głośna praca silnika oraz duży zakres ich zasięgu działania. Wielu ludzi uważa, że wszyscy posiadacze tych maszyn dewastują przyrodę. Najczęściej jest to wina młodych nieodpowiedzialnych jeźdźców. Wielu posiadaczy tych maszyn aby poprawić swój wizerunek pomaga w różnych akcjach takich jak:

1. Usuwanie dzikich wysypisk śmieci z lasów

2. Pomoc dla dzieci z domów dziecka

3. Wspieranie Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

     i innych

źródło - Wikipedia

 

 

 

 

  Admin: NETRADE